ТАРАС ШЕВЧЕНКО
  ТВОРЧИЙ ШЛЯХ
  ТАРАС І СУЧАСНІСТЬ
  КОРИСНЕ
» Біографія
» Портрети і фото
» Статті і публікації
» Невідомий Шевченко
» Музеї, Пам'ятники
» Вірші Кобзаря
» Щоденник і проза
» Художник Шевченко
» Бібліграфiя
» Художнє кіно
» Документальне відео
» Пісні на вірші
» Національна премія
» Назви в честь...
» Сайти про Шевченка
» Реферати
» Місцями Кобзаря
» Зворотній зв'язок
 
   
СТАТТІ І ПУБЛІКАЦІІ
 
   
» Шевченко-пророк
» Шевченко і його жінки
» Тарас Шевченко і сьогодення
» Маніпуляції Шевченко
» Варвара Репніна и Тарас Шевченко
 
 
ВІДЕО
 
ШКОЛЯРУ (РЕФЕРАТИ)
 

 

 
   
Шевченко як художник
 

Говорить радіо " Свобода"!

З вами журналіст Сергій Грабовский і Максим Стриха, доктор фізико-математичних наук, член Асоціації українських письменників.

Сьогодні ми вестимемо мову про Тараса Шевченка.

За сонцем хмаронька пливе,
Червоні поли розстилав
І сонце спатоньки зове
У сине море: покривав
Рожевою пеленою,
Мов мати дитину. Очам любо. Годиночку,
Малую годину,
Ніби серце одпочине,
З богом заговорить...
А туман, неначе ворог,
Закривав море
І хмароньку рожевую,
І тьму за собою
Розстилав туман сивий,
І тьмою німою
Оповиє тобі душу,
Не знаєш, де дітись,
І ждеш його, того світу,
Мов матері діти.

Максим Стриха

Ще на початку ХХ століття Київська старовина відмовилася була придбати колекцію майже 300 малюнків через ціну майже 3000 тисяч карбованців, по 10 карбованців за малюнок.

До спадку Шевченка малярною відносилися приблизно, як до меморіальних речей, як до сорочки, як до пера поета. Потрібна була тільки робота мистецтвознавців ХХ століття для того, щоб зрозуміти сьогодні, здавалося б вже очевидне, Шевченко-художник - це дуже цікава іпостасях українського генія.

Сергій Грабовский

Отже, рушив у світ Шевченка-художника. Слово має Тетяна Андрущенко, заступник директора Національного музею Тараса Шевченка.

Тетяна Андрущенко

Зараз художніх творів Шевченка налічує десь або 1200, це враховуючи його усі ескізи, замалевочки, найменший такий дотик пензля Шевченка до паперу. Якщо брати більш завершені роботи, то їх біля 1000. Це живопис, акварелі, це його олівцеві роботи, офортні роботі. Найбільше, а швидше, майже увесь художній спадок Шевченка належить Національному музею Тараса Шевченка. Їх тут зберігається понад 800.

Декілька альбомів шевченківських з його малюнками знаходяться у Інституту літератури. Його роботи знаходяться, при чому в постійній експозиції в Ермітажі, зокрема, офорт з картини Рембрандта "Притча про робітників на винограднику", "Старовицке кладовище".

Його роботи знаходяться також в Академії мистецтв в Петербурзі, Москві, в музеї приватних колекцій. Його оригінальні роботи є у Алма-Ати, у Філадельфії в приватних союзах.

Огні горять, музика грає,
Музика плаче, завивав;
Алмазом добрим, дорогим
Сіяють очі молодії;
Витає радость і надія
В очах веселих; любо їм,
Очам негрішним, молодим.
І всі регочуться, сміються,
І всі танцюють.

50 років після смерті Шевченка його збирали як художника лише виключно з пієтету до Шевченка. Величезна сила поетична Шевченка, його величезний національний авторитет, як батька нації, як борця за національну свободу увесь час затуляла Шевченка-професіонала.

Взагалі-то Шевченко по своїй професії, по своєму бажанню художник. Він народився, змалку хотів бути художником, а вже за божественним покликанням він став геніальним поетом.

Над цим найкраще міркував Дмитро Антонович. У 1937 році видав дуже хорошу монографію "Шевченка як художник". Він міркував таким чином, що більше в Шевченка, чи поета, чи художника. Намагався десь знайти аналогію такої обдарованості у світовій культурі.

Якщо, наприклад, дивитися на Шевченка, як на таких художників, як Лермонтов, Пушкін, то вони теж малювали, але ці художники любителі. Аналогія така не годиться. Якщо його порівнювати із Станіславом Веспянским, він професіонал і художник і літератор, але його творчість не досягає національних меж.

Антонович приходить до висновку, що доречно зробити в цьому плані паралель з Мікеланжело. Відомо, що Мікеланжело був прекрасним високопрофесійним цікавим поетом. Він писав сонети. Але самі по собі ці сонети йому не принесли світової слави. Він би не зайняв гідне місце в пантеоні світової культури.

Теж саме сталося і з Шевченком. Його зайняття живописом далі йде за національні межі, але саме по собі зайняття живописом не поставило в такий високий ранг.

Якщо порівнювати 2 великі таланти, яким наділений Шевченко: поезія і художня обдарованість, то той же Антонович вважає, що ці два таланти ніколи не були в конфлікті, і вони йшли, більше того, в парі. Якщо Шевченкови красиво писалося вірші, то він багато малював, і створив таку безцінну поезію, яка зробила його, поезія трьох років, яка уперше заявила об Шевченка, як поета національного загартування.

Максим Стриха

Світогляд Шевченка, той величезний набір явищ світової культури, якими він, врешті-решт, вільно оперував, складалися значною мірою під впливом його виучки, яко художника. Не говоримо про тих напиванекодтични спроби науки в Декабогорського, але після того був хтось у Свободних. Дехто говорить, що знаменитий Ян Рустевнякий, який викладав упродовж багатьох десятиліть у Виленскому університеті.

Тому у Варшаві був Франческо Лямпи, наймолодший нащадок славної художньої сім'ї. Тому був Петербург, був Ширяєв, зовсім не такий вже простий, а сьогоднішньою мовою міцний професіонал і був геніальний Карло Брюлов. Усе це саме художництво.

Сергій Грабовский

Тетяна Андрущенко продовжує розповідь.

Тетяна Андрущенко

Шевченко дуже серйозний художник, який працював в стилі класицизму. Це пізній класицизм, це Пітер Маер. Якби не хотіли, якби ми до класицизму не відносилися, але це був надзвичайний чоловік. Це був чоловік, який виступив в епоху класицизму, як великий світоч, новатор. Він вчився у Карла Брюлова, але пішов далі за свого учителя.

Шевченко десь в 1845-1846 рр. до посилання в період трьох років писав такі олійні портрети, яких вже Карл Брюлов не міг писати. Він вже в 1843 році створив композицію "Селянська сім'я" або "На пасици", де фарбами йому вдалося відтворити справжнє освітлення, сонячне світло. Йому вдалося відтворити те, до чого поступово йшли імпресіоністи, вібрацію повітря, але без рабського копіювання.

Зокрема, його композиція "На пасіці", дуже цікава робота, маловідома, будується не за академічною схемою, а за схемою, оскільки мислив Моне: свитляними і повітряними пластами він будує три простори у своїй композиції.

Шевченко, працюючи в стилі класицизму, залишається романтиком. Взагалі романтичний струмінь дуже є присутнім в українському мистецтві у всі часи. Усі ці 3 головні постулати, які властиві мистецтву романтизму, то вони є присутніми і в поезії Тараса Шевченка і в зайнятті живописом, а саме: пріоритет особи, акцент на особу, в його найменшому малюночку, в найменшій художній композиції особа понад усе, людина понад усе.

Другий пріоритет абсолюту, прагнення освітити абсолют. Я абсолютно сміливо можу стверджувати, що в зайнятті живописом Тараса Шевченка, в кожному його малюнку він намагається відтворити не зовнішню подібність речей, а внутрішня їх суть.

Тому ці українські церкви оживають в його малюнках. Тому такою загадковою і такою величною, таємничою з'являється "Аскольдова могила", таким величним з'являється "Святоолександривский костьол" в Києві, або "Почаивска лавра".

Це відчуття свята, величі, відчуття співзвучності з українським пейзажем, цією такою гармонією людини, української людини, гармонії з навколишньою природою, відчуття цієї природи, відчуття божественної сили, яка сходить на цю Почаивску лавру, слід Божої матері, який там залишений.

Третя особливість романтизму, то вона теж є присутньою в творчості Тараса Шевченка, зокрема, в його зайнятті живописом. Це символізм. Його мистецтво глибоко символічне. Його офорт "Старець на кладовищі" або його незавершена серія офортів "Притча про блудного сина".

І небо невмите, і заспані хвилі;
І понад берегом геть-геть.
Неначе п'яний очерет
Без вітру гнеться. Боже милий!
Чи довго буде ще мені
В оцій незамкнутій тюрмі,
Понад оцим нікчемним морем
Нудити світом? Не говорить,
Мовчить і гнеться, мов жива,
В степу пожовклая трава;
Не хоче правдоньки сказать,
А більше ні в кого спитать.
Й не знаєш, де дітись,
І ждеш його, того світу,
Мов матері діти.

Максим Стриха

Еволюція Шевченка-художника дійсно тривала від перших нарисів, які датуються початком 30-тих до масляних робіт і гравюр пізнього періоду.

Сергій Грабовский

Тетяна Андрущенко завершує свою розповідь про Шевченка-художника.

Взагалі мистецтво художника Тараса Шевченка настільки глибоке, що одну його картину, скажімо, ту ж "Катерину", його можна читати на 3 рівнях: на рівні схеми, тобто на рівні сюжету - була Катерина і ось така трагедія з нею сталася; на рівні алегорії, я б сказала тут про алегорію зради - сумно дивитися на цю молоду дівчину Катерину. Діти меншого віку, коли вони дивляться на цю картину, то помічають, що вона сумна і запитують, чому вона сумує, чому вона така ображена; і на рівні більше такому узагальненому високому картину можна прочитати на рівні символу материнства, символу України, символу перемоги життя, усе це Шевченко подає не в декларативній формі, а у високохудожній формі, подає за допомогою фарби, ліній, об'єму, освітлення.

Максим Стриха

Еволюція Шевченка-художника дійсно тривала від перших нарисів, які датуються початком 30-тих до масляних робіт і гравюр пізнього періоду.

Сергій Грабовский

Тетяна Андрущенко завершує свою розповідь об Шевченка-художника.

Тетяна Андрущенко

Наша людина сьогоднішня по суті розімкнена, вона не є цілісною людиною, вона не може охопити увесь цей інформаційний потік. Якщо ми йдемо за чимось, ми фахівці в якійсь галузі, то ми не устигаємо всього охопити. Лише мистецтво може нам повернути цю цілісність, зокрема, мистецтво Тараса Шевченка.

Його мистецтво носить таку яскраво виражену національну спрямованість. Це знову риса романтизму. Вона спрямована на відчуття національній ідентичності. Ось в цьому плані його зображення українських пейзажів, українських сюжетів та і світових сюжетів, звичайно, справляють велике враження на сьогоднішнього глядача.

Мистецтво побудоване у такий спосіб, що ти не можеш його заочно пережити, ти не можеш насолодитися заочно музикою Баха, музикою Моцарта, якого там любив Шевченко, не можеш заочно насолодитися сприйняттям картини. Теж саме відбувається з Шевченком.

Ми хочемо наблизити художника до сучасного глядача.

Максим Стриха

Слава Шевченко пов'язана в першу чергу з його віршами. Його не можна порівняти із Станіславом Веспянским або з Данте Габрієлем Росетти, які рівноцінно увійшли до історії в двох іпостасях поета і художника.

Не знаю, чи можна його порівнювати услід за Дмитром Антоновичем і з Мікеланжело тільки міняючи місцями поетичну і художницьку ипостасю. Адже Мікеланжело був дитиною іншого часу. Шевченко крім того був дитиною народу, який лише належалося створити, який творив він сам.

В першу чергу Шевченком був Шевченко. Кожне порівняння, безумовно, страждає. Але для того, щоб зрозуміти Шевченка, окрім Кобзаря, окрім тієї музику, яку любив Шевченко, окрім тих народних пісень, які він співав незрівнянно.

Для того, щоб зрозуміти його, повинні звернутися до його художнього спадку, де він не меншою мірою залишив своє бачення України і історії, її трагічного шевченкового сьогодення.

Сергій Грабовский

Вели радіожурнал Країна Інкогніта Максим Стриха і Сергій Грабовский.

 

 

     
   
Київ. Дошка оголошень